Binck is de beste online broker volgens het Netprofiler Internet Brokeronderzoek 2014. Door consumenten wordt de website en het handelsplatform op desktop als beste beoordeeld. Een goede tweede plaats is er voor Alex.
Dit is het zevende jaar dat Netprofiler het brokeronderzoek uitvoert en dit is het zesde jaar dat Binck de hoofdprijs wint.
In de tabel ziet u de gemiddelde klanten- en expertcijfers:
Binck blijft dus de beste overall broker met als eindcijfer 7,9. In het klantenonderzoek wordt Binck beter beoordeeld en blijft Alex daardoor net voor. Alex wordt daarentegen in de expertanalyse met een verschil van een paar honderdsten wel beter beoordeeld dan Binck.
Alex scoorde bijvoorbeeld hoger op punten als de binnenkomst op de site en het klant worden bij deze broker dan op de omgeving van Binck het geval was. Rabobank is de beste grootbank online beleggen overall doordat deze grootbank in de expertanalyse hoger scoorde dan ING.
Echter, consumenten beoordeelden de omgeving van ING wel iets positiever dan die van de Rabobank.
Consumentenbelangen
Beleggers geven aan tarieven zeer belangrijk te vinden en willen zich, voordat zij besluiten klant te worden, hiervan een goed beeld kunnen vormen. Transparantie, overzicht en weinig klikken vinden zij hierbij van belang.
Ook willen beleggers vooraf een idee krijgen van de handelsomgeving door gebruik van demo’s en afbeeldingen bijvoorbeeld.
Dat DeGiro, Lynx en Today’s Groep wat minder bekend zijn bij het grote publiek is mede terug te zien in de beoordelingen. Het is daarom van belang dat op de homepage meteen duidelijk wordt van wie de website is, wat de broker te bieden heeft en dat de homepage betrouwbaar overkomt, bijvoorbeeld:
•door het (direct) aanbieden van contactinformatie
•een duidelijke navigatie
De beginpagina van de handelsomgeving moet helder en overzichtelijk zijn. Een duidelijk beginpunt voor het plaatsen van een order is hierbij belangrijk. Consumenten geven aan veelal de portefeuille als eerste te bezoeken.
Bij het plaatsen van een nieuw order willen ze naast een technische en fundamentele analyse ook achtergrondinformatie kunnen raadplegen, zoals:
•koersinformatie
•stijgers en dalers
•het laatste financiële nieuws
•de financiële agenda
•koopadviezen
App-omgeving
Nieuw in het onderzoek van 2014 is de app-omgeving op tablet. Hier scoort Rabobank de hoogste cijfers, gevolgd door Alex en Binck:
De andere brokers die zijn meegenomen in het onderzoek op desktop hadden op het moment van uitvoer van het onderzoek (november 2014) nog geen app (waarop daadwerkelijk orders konden worden geplaatst) voor een tablet.
Rabobank wordt dus als beste beoordeeld, zowel door consumenten als door de experts van Netprofiler. Op het relatief kleine scherm van een app is het belangrijk om overzicht en gemak uit te stralen. Dit doet Rabobank goed, de app wordt door beleggers gezien als eenvoudig, simpel en makkelijk in gebruik.
Bij Rabobank ontbreekt echter de optie in de app om actueel nieuws en een koersoverzicht te raadplegen. Dit bieden Alex en Binck wel aan.
De beste broker winnaars
Alle winnaars in het brokeronderzoek 2014 op een rij:
•Beste broker overall: Binck
•Beste broker volgens experts: Alex
•Beste broker volgens de consumenten: Binck
•Beste grootbank voor online beleggen overall: Rabobank
•Beste grootbank voor online beleggen volgens experts: Rabobank
•Beste grootbank voor online beleggen volgens consumenten: ING
•Beste nieuwkomer: De Giro
•Beste app overall: Rabobank
Conclusies
De sites en handelsomgevingen van de specialistische brokers Binck en Alex zitten goed in elkaar en voldoen aan de verwachtingen van zowel de actieve als de minder actieve belegger.
Maar ook de sites en omgevingen van grootbanken maken een opmars, waarin Rabobank de leiding neemt en wordt gevolgd door ING. Binck en Alex bieden in weinig klikken op de website informatie aan, zoals tarieven, waar de belegger naar op zoek is. Hier kunnen de grootbanken wat van leren.
Hoewel de grootbanken naast beleggen veel meer andere diensten aanbieden, is het van belang duidelijk en transparant te communiceren over tarieven van beleggen.
De meeste beleggers geven aan op een desktop te handelen, maar zij staan wel open voor handelen via een app op tablet of mobiel. Niet alle brokers hadden op het moment van uitvoer van het onderzoek een app (waarop gehandeld kon worden).
De trend is dat verschillende apparaten worden gebruikt, een verschuiving is zichtbaar. Het is daarom voor brokers belangrijk om naar de wensen van klanten te luisteren en een app te ontwikkelen die makkelijk in gebruik is.
Methode van onderzoek
Het Internet Brokeronderzoek 2014 vond plaats in november 2014 en bestaat uit een expertanalyse en een klantenonderzoek. In de expertanalyse zijn de brokersites en handelsomgevingen van de tien voornaamste Nederlandse brokers beoordeeld door de user experience experts van Netprofiler.
Aan de hand van een checklist op acht categorieën, zoals navigatie, klant worden en order plaatsen, zijn de sites en omgevingen beoordeeld. In de expertanalyse van de apps werden in totaal vijf Nederlandse brokers meegenomen en bestond de checklist uit drie categorieën:
•persoonlijke pagina
•order plaatsen
•koersinformatie
Elke broker ontving op deze manier deelcijfers op een schaal van 1 tot 10 voor de verschillende categorieën. Het gemiddelde van deze cijfers resulteerde in het eindcijfer van de expertanalyse.
Voor het tweede gedeelte van het onderzoek beoordeelden twaalf actieve en minder actieve beleggers de brokersites en omgevingen op desktop. Zij bezochten de sites van brokers, plaatsten een order en bekeken het portefeuilleoverzicht.
De apps werden in totaal door zes actieve en minder actieve beleggers bekeken en beoordeeld. De achttien respondenten maakten vervolgens een rangschikking, inclusief motivatie van de bekeken omgevingen.
Het gemiddelde van deze beoordelingen leverde het eindcijfer op van het klantenonderzoek. Het gemiddelde van de expertanalyse en het klantenonderzoek vormen samen het eindcijfer per broker.