Zo breekt DeGiro de markt voor online beleggen open
19 oktober 2015 

Zo breekt DeGiro de markt voor online beleggen open

degiro

DeGiro

Zo breekt DeGiro de markt voor online beleggen open

Jeroen Bos Joost Dobber Joost van Kuppeveld
vrijdag 16 oktober 2015, 20:45
Update: zaterdag 17 oktober 2015, 9:10

Drie jaar geleden had nog niemand van DeGiro gehoord. Maar wie nu de bedrijfsnaam intikt bij Google, krijgt nieuwsberichten van CNN tot de Irish Times. Media uit Zweden tot Argentinië hebben aandacht besteed aan het jonge Amsterdamse bedrijf. Over belangstelling heeft DeGiro niet te klagen en dat is niet verwonderlijk.

DeGiro is een onlinebroker. Het bedrijf biedt een platform waar beleggers effecten kunnen kopen en verkopen. Maar de tarieven die DeGiro daarvoor rekent, liggen ver onder die van de concurrentie. Zo ver zelfs, dat andere brokers niet kunnen of willen geloven dat DeGiro het financieel kan bolwerken. De prijsvechter wil binnen enkele jaren de grootste broker van Europa zijn.
De directeuren Niels Klok en Gijs Nagel krijgen ook buiten Nederland veel media-aandacht. De onlinebroker is in achttien landen actief.

Tot verbazing van zijn concurrenten werkt DeGiro zelfs aan een platform waar beleggers helemaal niet meer betalen voor transacties: DeZiro. Daarmee legt de prijsvechter een bom onder het verdienmodel van de bestaande brokers. Die leunen zwaar op inkomsten uit transactieprovisies. DeZiro is overigens nog toekomstmuziek, er is nog geen transactie via het gratis platform gedaan.

DeGiro zeilt scherp aan de wind in zijn reclames. Te scherp oordeelde eerder dit jaar de Reclame Code Commissie. Advertenties waarin het bedrijf zich profileert als ‘100% broker, 80% goedkoper’ waren misleidend. De broker moest beter uitleggen waarop dat was gebaseerd.

Sigarendoosje

Gevraagd naar hun ideeën over het verdienmodel van DeGiro zijn collega-brokers nooit te beroerd om hun inschattingen op de achterkant van een sigarendoosje voor te rekenen. De uitkomst is steevast: dit kan niet. En de onderliggende boodschap — die niet hardop wordt uitgesproken, maar slechts geïmpliceerd — is dat het bedrijf ergens iets doet wat niet mag.

‘Mensen zoeken naar dat ene dingetje dat ons goedkoop maakt. Maar dat is er niet.’

DeGiro gaf de concurrentie de ruimte voor indianenverhalen, doordat het bedrijf geen inzicht gaf in de cijfers. ‘We hoeven de concurrentie niet wijzer te maken.’ Het bleef daardoor gissen naar het aantal klanten en transacties. Maar tijdens een vraaggesprek op het hoofdkantoor in de Amsterdamse Rembrandttoren leggen directeuren Gijs Nagel en Niels Klok een stapel A4’tjes op tafel met grafieken en kerncijfers — geen door de accountant afgetekend jaarverslag. De officiële cijfers over 2014 deponeert DeGiro pas februari volgend jaar.

Snelle groei

Uit de cijfers komt naar voren dat DeGiro snel groeit. De broker heeft nu 80.000 klanten en verwacht dat de teller eind dit jaar op 95.000 staat. Ter vergelijking: DeGiro sloot 2014 af met ruim 30.000 klanten. Die deden 2,5 miljoen transacties, waar DeGiro dit jaar op 6 miljoen transacties rekent. Binck deed er vorig jaar 8,6 miljoen. DeGiro rekent voor 2015 op een operationele winst van € 2,9 mln, die de broker volledig wil besteden aan marketing.

‘Mensen zijn altijd op zoek naar dat ene dingetje waardoor wij zo goedkoop kunnen zijn’, zegt Nagel. ‘Maar dat is er niet. Wij hebben de hele organisatie efficiënt ingericht. Vergelijk het met de luchtvaart, waar Air France ook niet kan concurreren met Ryanair.’

Sofia
Onderdeel van die efficiënte organisatie is het kantoor in Sofia, waar de loonkosten lager zijn dan in Amsterdam. DeGiro werft personeel in Spanje en zet dat in de Bulgaarse hoofdstad aan het werk. Dat werkt door in de loonkosten die dit jaar zullen uitkomen op € 4 mln.

Tegenover die lagere kosten, staan ook minder inkomsten. Dat komt door de lagere tarieven die DeGiro rekent, maar ook omdat het bedrijf zonder bankvergunning werkt. DeGiro kan daardoor geen rente-inkomsten krijgen uit de tegoeden die klanten bij het bedrijf aanhouden. Dat maakt de broker een klein beetje goed doordat op dit moment 10% van de transacties niet via de beurs gaat, maar intern wordt weggestreept.

Er is veel ruimte voor DeGiro om de tarieven te verhogen en alsnog de goedkoopste te zijn. Maar het bedrijf meent dat de extreem lage tarieven beleggers te bewegen over te stappen.

Vergelijking met concurrenten

Met de cijfers op tafel, maakt DeGiro direct een vergelijking met concurrenten BinckBank, Avanza en Nordnet. De boodschap is dat deze partijen kampen met een grote overhead, waar de belegger voor moet betalen. Gewezen op het feit dat deze partijen meer zijn dan pure brokers en een vergelijking niet te maken valt, zolang zij de kosten voor hun brokerage niet uitsplitsen, krabbelt Klok terug. ‘Het is slechts een indicatie.’

‘Dankzij Mifid-richtlijn kunnen we in heel Europa actief zijn op één vergunning’

De Giro heeft zijn platform de afgelopen jaren in hoog tempo opengesteld voor beleggers uit andere Europese landen. Inmiddels is het bedrijf actief in achttien landen. Die expansiedrift is een wezenlijk onderdeel van de strategie, vertelt medeoprichter Niels Klok van DeGiro. ‘Je hebt in Europa veel nationale spelers met een klein beetje volume. Maar dankzij de Europese beleggingsrichtlijn Mifid kun je in heel Europa actief zijn op één vergunning. Dat willen we zo snel mogelijk doen om zo grote volumes te realiseren. Waarom zo weinig andere brokers van die mogelijkheid gebruikmaken, is ons een raadsel.’

Maar hoe voorspoedig verloopt die expansie? Het vermogen dat door Nederlandse klanten wordt belegd, bedraagt inmiddels ongeveer € 1,7 mrd. De overige zeventien landen investeerden € 0,2 mrd via DeGiro. Wel groeien de buitenlandse activiteiten volgens Nagel en Klok ‘tweemaal zo snel’ als die in Nederland. Maar verder willen de directeuren van de onlinebroker er weinig over kwijt. Ja, in Hongarije werden ze naar eigen zeggen ‘een beetje uitgelachen’ door het lokale journaille toen ze vertelden dat ze daar effectenmakelaarsdiensten wilden aanbieden. Nagel: ‘Blijkt dat de particulier daar niet belegt.’ En in de rest van Europa? ‘We willen de concurrentie niet wijzer maken dan ze al is.’

Niet overal succesvol

Duidelijk is dat het bedrijf niet in elk land even succesvol is. DeGiro zegt per land zo’n tweeduizend klanten nodig te hebben om break-even te draaien. In België zijn er al vijfduizend klanten, zo liet het bedrijf deze zomer aan De Tijd weten. Maar in het Verenigd Koninkrijk lijkt dat aantal niet gehaald te worden. ‘Persoonlijk heb ik nog nooit van ze gehoord’, zegt Eric Chalker van UKSA, de Britse vereniging van effectenbezitters. ‘En dat terwijl ik best veel tijdschriften en kranten lees over beleggen.’

Interessant zijn de Scandinavische landen, waar DeGiro veel aandacht krijgt van lokale media en van Nordnet en Avanza, de twee brokers die daar het leeuwendeel van de markt in handen hebben. Johan Tidestad van Nordnet schat het marktaandeel van DeGiro in Scandinavië op hooguit 0,04%. ‘Volgens mij is hun succes beperkt. Nordnet heeft in ieder geval geen last van hun komst.’ Het in Zweden gevestigde bedrijf zegt dit jaar 33% meer transacties te hebben uitgevoerd. De Zweedse beleggersvereniging Aktiespararna, die zelf ook brokersdiensten aanbiedt, verwelkomt de komst van DeGiro. ‘Al twijfel ik of ze voet aan de grond kunnen krijgen’, zegt hoofd marktmonitoring Albin Rännar. ‘De Zweedse brokers zijn al heel erg goedkoop. En tot nu toe is het moeilijk genoeg gebleken de Zweden bij hun bank weg te halen. Ze wisselen nog vaker van levenspartner dan van bank.’

Over de schrijver
Signaalaanbieder sinds 2007; Kwantitatief analist; >30 jaar beurservaring, samengewerkt met ABNAMRO/RBS/BNP-PARIBAS; Schrijver 2 x Ebook: Succesvol Turbo Beleggen (2012) & Succesvol Beleggen met Opties op de AEX-index (2017); Materiedeskundige diagonale Short Strangle optiestrategie; Luitenant-kolonel b.d/logistiek manager),
Reactie plaatsen